Burn out: wat is nou eigenlijk té zwaar? het gaat wel over

Je hebt het druk op je werk. Je hebt een grote inzet. Je voelt je verantwoordelijk voor veel zaken. Je wilt/wilde een top-carrière maken voor je dertigste. Je privéleven vraagt meer tijd. Er komen kinderen, je hebt verplichtingen, de weekenden staan volgepland en zo ga je maar door.

Je gaat naar de dokter voor een kuurtje en je hoopt dat het na de vakantie weer over is. Je stelling: “Ziekte is een keuze en komt niet in je woordenboek voor”. De ziekte is het begin, je merkt dat je niet goed hersteld, de rem gaat erop, langzaam glipt er meer uit je vingers, raak je het overzicht kwijt en heb je een burn-out gekregen. Het kan iedereen overkomen.

Wat zijn burn-out klachten

Je bent een positief, enthousiast en zorgzaam iemand met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Je bent nooit ziek en zet je voor 100% in. Je leven ging altijd goed en toch gebeurt er iets waardoor er een keten in werking gezet wordt. De welbekende druppel die zelfs iets kleins kan zijn. Je geest en lichaam zijn in de alarmfase terechtgekomen. Ze willen je wat vertellen en hoe meer je ervan wegloopt hoe sterker het alarm. Het werkt zelfs verstikkend.

'Zie het zo: je lichaam heeft de functie van een kanariepiet in de mijnen. De vogel waarschuwt bij te weinig zuurstof in de lucht.'

Het alarm kan van alles zijn: je kunt je niet meer concentreren, slaapt slecht en krijgt allerlei lichamelijke klachten. Samen met jou wil ik onderzoeken wat heeft gemaakt dat je nu zo reageert maar ook samen erkennen dat dit een groot verdriet, irritatie en mogelijk angst, schaamte en wanhoop geeft.

EN DAN OPEENS, GAAT HET NIET MEER

Heb ik last van een burn-out?

  • Ik ben al veel te lang over mijn grenzen heengegaan, de accu is leeg
  • Lichamelijke klachten overspoelen mijn welzijn
  • Ik kan me niet meer concentreren, eet en slaap slecht
  • Ik word vroeg wakker en in feite begint dan mijn werkdag
  • Ik heb in het weekend nergens zin in en wil dat iedereen me met rust laat

Behandeling / werken aan je burn-out

Hoe je geest reageert is niet uniek, op welke manier we ermee omgaan wel. Daarom werk ik één op één. Ik wil samen met jou naar je burn-out klachten kijken, ze serieus nemen. Door mijn ervaring kan ik de volgende stap zien en ga ik je helpen. Ik help de gebruiksaanwijzing  van je burn-out te ontdekken. Door te onderzoeken:

  • wat is de invloed van stress op je lichaam en geest
  • wat zijn de oorzaken van werkstress
  • waardoor stel je hoge eisen
  • hoe pas je je aan 
  • hoe zorg je voor jezelf  

Vanuit de methode dat lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Beeldende therapie kan ook goed samen met bijvoorbeeld een behandeling bij psycholoog/psychiater, huisarts, bewegings- dan wel psychomotore therapeut, muziektherapeut en andere behandelaren.

Hoe helpt Vaktherapie Beeldend bij een burn-out?

Vaktherapie Beeldend kan je helpen om beelden te maken waar woorden tekortschieten. Je krijgt op een veilige manier inzicht in patronen rondom je denken, voelen en handelen. Bij de beeldende therapie oefen je om de taal van je gevoel uit te beelden en woorden te geven. Zo gaan we:

  • Uitbeelden hoe je leefstijl eruitziet. Is deze perfectionistisch, loyaal, hoe zit het met je verantwoordelijkheden, je gedachten? Samen onderzoeken we waar het voor staat en waar het vandaan komt.
  • De emoties die erbij horen verbeelden maar ook weer afdekken zodat je altijd goed weg gaat.
  • De mooie dingen opzoeken, de focus is waarschijnlijk al erg lang op de stress. Wat maakt jou nog blij?
  • Leren omgaan met je burn-out, hoe kun je door op te komen voor jezelf, het dagelijks leven weer fijner maken?

Ik werk graag één op één zodat ik alle tijd en aandacht heb voor jouw verhaal. Daarvoor bedenk ik passende oefeningen. Je krijgt inzicht en leert wat je zelf kunt doen om de burn-out om te buigen en met hernieuwd enthousiasme richting te geven aan je leven.

Voorbeeldoefeningen bij burn-out

Wat kun je bij Vaktherapie Beeldend verwachten? Hoe ziet een behandeling eruit? In de oefeningen werk ik met verschillende soorten materialen, gereedschappen en technieken, bijvoorbeeld tekenen, schilderen, klei, textiel, metaal, steen, hout en digitale middelen. Daarnaast gebruik ik vormen zoals Mindfulness training en Re-Attach therapie.

Maak een fantasielandschap en voeg er iets persoonlijks aan toe

Help

Beeld een contrast uit rondom ik en de ander

Opgesloten gevoel

Zwalken op papier

Draaikolken
'In vrijheid kiezen wat je echt belangrijk vind. Dit uitwerken in beeld helpt me om meer rust, aandacht, richting en geluk te krijgen in mijn leven.'

Oorzaken van burn-out

Burn-out is een beroepsziekte van deze tijd. Eén op de 7 werkenden heeft er last van. De aandoening kent een vast patroon. Mensen die een burn-out krijgen zijn positieve, verantwoordelijke, enthousiaste en zorgzame mensen op wie je altijd kunt rekenen en die zich meer dan 100% inzetten op hun werk.

Wat de burn-out je probeert te vertellen kunnen dingen zijn zoals: dat je teveel hooi op je vork neemt, dat je onbegrensd bent in het werken, moeilijk nee durft te zeggen, er teveel gebeurt waardoor je moeilijk in slaap komt of vroeg wakker wordt.

Het is nodig om de aandacht te richten en er tijd in te steken. En ik kan je helpen om woorden en gevoelens naar beelden om te zetten en zo je eigen gebruiksaanwijzing te ontdekken. Kiezen voor therapie is een teken dat je geest en lichaam klaar zijn om ermee aan de slag te gaan. Laten we het in beweging brengen.

Maak direct een afspraak voor een intakegesprek

  • Geen wachtlijst
  • Vaak vergoed door de verzekeraar 
  • Eén op één